Fjordkraft anklages for villedende kraftreklame

«Betaler du for mye for strømmen? Det er spørsmålet Fjordkraft stiller i en reklamekampanje, som ruller over norske TV-skjermer i disse dager. Der presenteres et regnestykke som viser at kunden på ett år kunne spart 2113 kroner med Fjordkrafts strøm til innkjøpspris.

- Dette er villedende, sier Lars Sørgard, NHH-professor og tidligere sjeføkonom i Konkurransetilsynet, om reklamekampanjen.»
- BT.no 28.11.2012 

I artikkelen trekkes Telinet Energi frem som et rimeligere alternativ:

«Sørgard er opprørt, og mener Fjordkrafts strømkalkulator bør sammenligne selskapets egen spotprisavtale med andre kraftleverandørers spotprisavtaler, og ikke den langt dyrere standard variable prisen.

Han konkluderer med at Fjordkraft har et prispåslag på spotprisen på knapt tre øre pr. kilowattime (kWh) ved et forbruk på 20.000 kWh. I tillegg beregner de spotprisen på en måte som gir ytterligere et drøyt halvt øre i prispåslag i forhold til Konkurransetilsynets kraftprisoversikt. Til sammenligning har vinneren på Konkurransetilsynets prisoversikt, Telinet Energi, et prispåslag på 0,15 øre pr. kWh.

Dette betyr at det ville kostet over 600 kroner året å velge Fjordkraft-avtalen sammenlignet med den billigste spotprisavtalen fra Konkurransetilsynets oversikt.

- Fjordkraft ville med sine priser havnet nest sist på Konkurransetilsynets prisoversikt. Men de har dessverre valgt å beregne spotprisene sine på en slik måte at de ikke havner på denne listen, sier Sørgard.

- Er det et bevisst valg?

- Helt klart. Hvem ville valgt dem hvis de var nederst på listen? De kunne valgt å konkurrere på pris, men har sannsynligvis konkludert med at det er mer gunstig å satse på dyr reklame og dyre kontrakter med kundene.»

- BT.no 28.11.2012  Les hele artikkelen på BT.no


Publisert: 1. desember 2012 | Bytte strømleverandør, Omtaler, Strømprisene | Kommentarer av