Elbil og infrastruktur

Telinet ser frem til den dagen hurtigladere er like tilgjengelige som bensinstasjoner.

Elbiler trenger som alle andre kjøretøy tilgang på drivstoff. Nå bygges det ut ladestasjoner i full fart, og etter hvert som ladetid og tetthet av ladestasjoner øker parallelt med rekkevidde forsvinner rekkeviddeangsten.

Visste du forresten at Think var en norsk elbil? Da Telinet Energi bestilte to Think-er i 2007 var dette noe svært nytt. Etter hvert som utviklingen av elbiler har fått via kjempesuksess hos blant annet Nissan og Tesla er nå de fleste store bilprodusentene enten i gang med eller på vei med elbilmodeller av kjempekvalitet. Men for å kunne bruke elbil kreves det ladeinfrastruktur akkurat som bruk av bensinbil krever et nettverk av bensinstasjoner.

Rekkeviddeangst har mye med batteriteknologi å gjøre som, Telinetbloggen skrev om tidligere i sommer. Men utbygging av ladestasjoner og hurtigheten av «tankingen» er også svært viktig. I sommer skrev Agva Kraft om kø på ladestasjoner. Dette bør være like sjelden som vi er vant til at det er kø på bensinstasjoner i fremtiden.

Heldigvis skjer det en utbygging og Norge er langt fremme på dette området. Tesla har faktisk planer om å bygge verdens største ladestasjon på Rygge, med 40 ladepunkter. Enova har en større satsning på ladepunkter nå der inntil to hurtigladere i hver kommune får støtte.

Telinet ser frem til den dagen man slipper å planlegge bruk av elbil. At man i stedet venter til pila nærmer seg null, stopper ved nærmeste ladestasjon og fullader på tiden det tar å spise et eple.


Publisert: 31. august 2017 | elbil | Kommentarer er skrudd av for Elbil og infrastruktur