Test: El-sykkel vs bil og kollektivt

Miljøkrav kan tvinge forurensende kjøretøy ut av sentrumsnære områder. Det interesserer energiselskapet Telinet Energi i Bærum. 5 ansatte testet derfor el-sykkel vs bil og offentlig transport og resultatene var overraskende.

Den siste tid har det vært mye snakk om hvordan el-sykler kan bidra til å redusere bruken av forurensende kjøretøy. Blant annet i en artikkel i Aftenposten onsdag. Midt i den verste pendlerstrekningen i Bærum, nærmere bestemt på Lysaker, har Telinet Energi sine lokaler. Selv om denne strekningen er en godt brukt sykkeltrasé, er det fortsatt alt for mange som foretrekker å kjøre. I tillegg til kommunens egne innbyggere, er det mange fra nabokommunene som kjører bil gjennom Bærum.

Som et energiselskap med sterk miljøprofil ønsket Telinet å teste offentlig transport og bil kontra el-sykkel til og fra jobb i rushtiden.

5 ansatte syklet fra Lommedalen, Grünerløkka, Slemmestad, Øvre Sogn og Solli Plass. Tidsmessig slo el-sykkelen offentlig transport med god margin med unntak av strekningen Slemmestad – Lysaker. Bilen derimot kom like godt ut som el-sykkel tidsmessig og i noen tilfeller gikk det litt raskere med bil.

Se alle resultatene og les tilbakemeldingene fra testpersonene på telinetbloggen.no

Jan Kristian Mardal i Telinet Energi synes det er et tankekors at det går raskere med bil enn med offentlig transport på de fleste strekningen de testet – og det i rushtiden.

Følg oss på Facebook.com/Telinet og Twitter.com/Telinet for flere oppdateringer.

Om Telinet Energi

Telinet Energi AS har siden etableringen i 2003 blitt en betydelig aktør på det norske kraftmarkedet. Konkurransedyktige strømpriser og miljøfokus har gjort oss til en attraktiv strømleverandør. Telinet Energi er miljøsertifisert og tilbyr 100% fornybar energi. I tillegg til å alltid tilby avtaler med fornybar energi til husholdninger og bedrifter, selger Telinet ulike energisparende produkter som varmepumper, el-sykler og sparedusj.

El-sykkel er et ypperlig alternativ også om vinteren. Les mer her.

Kilder: http://www.sykkelby.no/sykkelbyer/sykkelstrategi_baerum/Berum_kommune_Sykkelstrategi.pdf

 


Publisert: 26. november 2013 | Pressemeldinger | Kommentarer av