På ”Tour de Finance” med el-sykkel!

Bærum kommune har en egen sykkelstrategi for å få ned antall bilreiser i kommunen. 5 ansatte i energiselskapet Telinet Energi på Lysaker testet el-sykkel vs bil og offentlig transport og resultatene var overraskende.

Selv om pendlerstrekningen langs E18 er en godt brukt sykkeltrasé, populært kalt ”Tour de Finance”, er det fortsatt altfor mange som foretrekker å kjøre. Bilholdet i Bærum kommune ligger langt over landsgjennomsnittet. I tillegg til kommunens egne innbyggere, er det mange fra nabokommunene som kjører bil gjennom Bærum.

Midt i den verste pendlerstrekningen, på Lysaker, har Telinet Energi sine lokaler. Som et energiselskap med sterk miljøprofil ønsket de selv å bidra og startet derfor et prosjekt hvor 5 ansatte testet offentlig transport og bil kontra el-sykkel til og fra jobb i rushtiden.

De ansatte syklet fra Lommedalen, Grünerløkka, Slemmestad, Øvre Sogn og Solli Plass. Tidsmessig slo el-sykkelen offentlig transport med god margin med unntak av strekningen Slemmestad – Lysaker. Bilen derimot kom like godt ut som el-sykkel tidsmessig og i noen tilfeller gikk det litt raskere med bil.

Jan Kristian Mardal i Telinet Energi synes det er et tankekors at det går raskere med bil enn med offentlig transport på de fleste strekningen de testet – til og med i rushtiden.

- Det kollektive tilbudet er ikke godt nok per i dag når det tar såpass lang tid. El-sykkel er derfor et meget godt alternativ for både bil og offentlig transport.

Engasjerte syklister

De ansatte selv var stort sett enige om at det er praktisk med el-sykkel, særlig Niels fra Lommedalen var begeistret:

- For meg som har mye oppoverbakker hjem er barrieren for å sykle etter en lang arbeidsdag høy. Med el-sykkel kan jeg suse ned på jobb om morgenen og tråkke rolig opp bakkene hjem igjen i 25 kilometer i timen.

Bjørn hadde en litt annen motivasjonsfaktor:
- Tidsmessig vinner bil på målstreken. Men det overskygges av økonomien og ikke minst gleden av å fyke forbi Birken-entusiastene i kondomdress på Tour de Finance.

Store miljøgevinster med el-sykkel

- Det er store miljømessige gevinster å hente på at flere går over til sykkel, sier Jan Kristian Mardal i Telinet Energi. – Ifølge Bærum kommunes sykkelstrategi vil en person som sykler 8 km hver vei til jobben 4 dager i uken sparer inn ca 470 kg CO2. 5000 syklister vil da utgjøre en innsparing på 2350 tonn pr. år. I tillegg får vi de helsemessige gevinstene.

- Våre ansatte ble så begeistret at vi kommer til å lansere et spesialtilbud på el-sykler for kunder og ansatte, avslutter Mardal.

El-sykkel er et ypperlig alternativ også om vinteren. Les mer her.

Kilder: http://www.sykkelby.no/sykkelbyer/sykkelstrategi_baerum/Berum_kommune_Sykkelstrategi.pdf

Følg oss på Facebook.com/Telinet og Twitter.com/Telinet for flere oppdateringer.


Publisert: 25. november 2013 | Telinet Energi | Kommentarer av